Om miljøpåvirkningen fra batterier, der anvendes i elbiler

Ifølge andrageren er forbrændingsmotorer i henhold til den seneste forskning langt mere miljøvenlige end biler, der anvender elektriske batterier. Han hævder, at produktionen af elbiler ikke er mere miljøvenlig end produktionen af forbrændingsmotorer. Han hævder endvidere, at kun at fremme elbiler er bevidst at ødelægge den europæiske bilindustri. Andrageren nævner en række miljøbelastninger, der opstår som følge af anvendelse af batterier i biler: udvinding af litium, som ødelægger naturen på grund af de invasive metoder, der anvendes til at udvinde litium fra sten ved hjælp af kemiske ikke-bionedbrydelige stoffer, samt de fragtomkostninger og den forurening, der opstår som følge af transport af litium til batteriproducenterne og efterfølgende til bilfabrikanter rundt omkring i verden. Han beklager endvidere, at der er en række ulemper ved elbiler, såsom de høje omkostninger til batterier (selv med EU-tilskuddene), manglen på garanti for rækkevidden i km (som varierer afhængigt af flere faktorer såsom belastning, hastighed, luftkonditionering) og batterikapacitet efter 2-4 år, meget høje genopladningsomkostninger på hurtige opladningsstationer og manglen på infrastruktur i mere end 80 % af EU's område. Han sætter også spørgsmålstegn ved videresalgsværdien og kompensations- og demonteringsudgifterne for elbiler.