Zdravlju

Ordine dell’Universo (”maailmankaikkeuden järjestys”) -yhdistyksen puolesta, terveellisten ja ympäristöystävällisten elintarvikejärjestelmien ja elämäntapojen tukemisesta

Peticija je upućena na
0 0 u Europska unija

Zbirka završena

0 0 u Europska unija

Zbirka završena

1. Pokrenut 2020
  2. Zbirka završena
  3. Pripremite podnošenje
  4. Dijalog s primateljem
  5. Odluka

Ovo je online peticija Europskog parlamenta .

Prosljeđivanje
prikažite Hrvatska peticiju

Vetoomuksen esittäjä kiinnittää huomiota covid-19-pandemiaan, joka on osoittanut, kuinka kiireellisesti tarvitaan ihmisten tarpeiden ja ympäristönsuojelun kanssa yhteensopivaa elämäntapaa, ja hän korostaa ravitsemuksen sekä luonnonvarojen, kuten maaperän ja veden, käytön merkitystä tältä kannalta. Vetoomuksen esittäjä, joka toimii ravitsemusneuvontayhdistyksen puheenjohtajana, mainitsee useita huolestuttavia tosiasioita kuolleisuuden syistä ja kansanterveyden huononemisesta ennen pandemiaa (verenkiertoelinten sairaudet, diabetes, syöpä ja hengityselinten sairaudet) sekä väestön, myös lasten, lihavuuden lisääntymisestä (7–8-vuotiaiden lasten lihavuutta tarkasteltaessa Italia on EU:n maista ilmeisesti toiseksi huonoimmilla sijalla, ks. jäljempänä). Siksi hän pyytääkin hyväksymään säännöksiä, joilla taataan oikeus asianmukaiseen ruokaan, sekä tällaisten säännösten kirjaamista myös Italian perustuslakiin. Tämä oikeus liittyisi terveyttä ja ihmisarvon suojelua koskeviin oikeuksiin, jotka ovat monella tapaa uhattuina sekä riittämättömän että liiallisen ruokamäärän vuoksi. Näin ollen vetoomuksen esittäjä kehottaa laatimaan toimintasuunnitelman aliravitsemuksen ehkäisemiseksi sekä terveellisiä elintarvikejärjestelmiä ja hyviä elintarvikekäytäntöjä (myös tuotantokäytäntöjä) koskevan tietoisuuden lisäämiseksi. Vetoomuksen esittäjä korostaa, että tällainen ”ruokaa koskeva hyvä hallintotapa” ei saa kaatua eturistiriitoihin ja että siinä kansanterveys ja kansalaisten hyvinvointi on asetettava elintarviketeollisuuden etujen edelle. Hän kehottaa EU:n toimielimiä pienentämään toimintasuunnitelman täytäntöönpanossa maatalouden ja karjatalousjärjestelmän vaikutuksia ympäristöön ja terveyteen sekä toimimaan sovittelijana elintarvikealan eri sidosryhmien välillä, jotta luonnolliset elintarvikkeiden ainesosat asetetaan etusijalle.

Link na peticiju

Slika s QR kodom

Listić za odvajanje s QR kodom

Preuzimanje (PDF)

Još nema argumenata za.

Još nema argumenata protiv.

Pomoć jačanju građanske participacije. Želimo da vaše zabrinutosti budu saslušane dok ne postanete neovisni.

Podržite