Umwelt

Om mikroplast i flydende stoffer anvendt i landbrugsgødning og slam fra rensningsanlæg

E. P.
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched 24/09/2019
  5. decision

Andrageren er bekymret over den øgede plastforurening og navnlig virkningerne af udbredelsen af mikro- og nanoplastpartikler i naturen. Andrageren henviser til undersøgelser foretaget af to tyske forskningsinstitutter, der viser, at mikroplastforurening på landjorden (via infiltration af sedimenter og grundvand) kan have ødelæggende konsekvenser for terrestriske økosystemer, som er værre end de virkninger af mikroplast på de marine økosystemer, som forskningen allerede har konstateret. Andrageren henviser til andre kilder til og virkninger af mikroplast på landjorden, såsom partikler fra husholdningsaffald, der går ind i vandveje, f.eks. ved vask af syntetiske tekstiler. Andrageren er især bekymret over mikroplastforureningen af vandområder, der kommer ind i rensningsanlæg, og den iboende risiko for yderligere forurening af jord eller spildevand, der senere anvendes til gødningsformål. Andragendet uddyber foreløbige videnskabelige konklusioner vedrørende ændring af de kemiske og fysiske egenskaber ved mikroplast, når disse kommer ind i terrestriske økosystemer, og den direkte virkning på mikroorganismer i form af hormonforstyrrelser. Andrageren henviser også til den dokumenterede spredning af mikroplast i tidligere uberørte miljøer, f.eks. ubeboede alpine naturreservater, samt virkningerne af mikro- og nanoplast i fødevarekæden, ikke kun i fisk og kødprodukter, men også sporstoffer, der allerede findes i salt, sukker og øl. Andrageren konkluderer, at den nuværende situation forværres af problemet med mangel på standardiserede påvisningsmetoder for mikroplast og ensartede tilgange til relateret videnskabelig forskning på EU-plan og globalt plan.

Thank you for your support, E. P.
pro

contra