Administration

Om bättre skydd av de grundläggande rättigheterna i samband med europeiska utlämnandeorder

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Enligt framställaren har skyddet av de grundläggande rättigheterna försummats i samband med det aktuella förslaget om europeiska utlämnandeorder (COM(2018)0225). Framställaren hävdar att en anmodande medlemsstat ges elektroniska bevis utan de nationella domstolarnas medverkan. Han påstår att förslaget innebär att enskilda inte har tillräckliga möjligheter att försvara sig och att privata företag får för många befogenheter. Framställaren anser att förbättringar bör ske när det gäller utlämnandeorder i fråga om uppgiftsskydd, skydd av grundläggande rättigheter och skydd mot övervakning av EU-medborgare. Han ger ett antal konkreta förslag på förbättringar av den föreslagna förordningen, bland annat att det bör förhindras att olagligt förvärvade bevis används under en utredning eller presenteras i domstolen. Enligt framställaren bör direktrapportering ske till tjänsteleverantörer och bevis lagras på grundval av ”snabbfrysningsmetoden”. Dessutom bör det endast vara möjligt att ta fram uppgifter som svar på ett domstolsbeslut i de anmodande och mottagande staterna. Enligt framställaren bör den medlemsstat som personen i fråga tillhör ha vetorätt. Han anser också att de anmodande och mottagande staterna bör vara gemensamt ansvariga i händelse av missbruk och att personer som är bundna av tystnadsplikt bör skyddas genom dubbel domstolsprövning. Vidare hävdar framställaren att personen i fråga bör informeras om utlämnande av uppgifter och om möjligheten att vidta rättsliga åtgärder samt att uppgifter endast bör lämnas ut i samband med grova brott.