Administration

Perusoikeuksien suojelun parantamisesta eurooppalaisen esittämismääräyksen yhteydessä

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Vetoomuksen esittäjän mielestä nykyisessä eurooppalaista esittämismääräystä koskevassa ehdotuksessa (COM(2018)0225) laiminlyödään perusoikeuksien suojelu. Vetoomuksen esittäjän mukaan pyynnön esittäneelle valtiolle annettaisiin sähköistä todistusaineistoa ilman kansallisten tuomioistuinten puuttumista asiaan. Lisäksi vetoomuksen esittäjä väittää, että nykyisessä ehdotuksessa yksilöille ei anneta riittävästi mahdollisuuksia puolustaa itseään ja yksityisille yrityksille annetaan liikaa valtuuksia. Vetoomuksen esittäjä pyytää parannuksia esittämismääräyksiin, jotta parannetaan tietosuojaa, perusoikeuksien suojelua sekä EU-kansalaisten suojelua vakoilulta. Vetoomuksen esittäjä ehdottaa useita yksityiskohtaisia parannuksia asetusehdotukseen; eräs ehdotuksista koskee laittomasti hankitun todistusaineiston käytön estämistä tutkinnoissa tai tuomioistuimessa. Vetoomuksen esittäjän mukaan palveluntarjoajalle olisi ilmoitettava suoraan, todistusaineisto olisi tallennettava ns. quick freeze -menetelmää noudattaen ja tietojen esittämisen olisi oltava mahdollista vain pyynnön esittävän valtion ja vastaanottajavaltion tuomioistuinten määräyksellä. Vetoomuksen esittäjän mielestä kyseessä olevan henkilön jäsenvaltiolla olisi oltava veto-oikeus. Vetoomuksen esittäjä on sitä mieltä, että väärinkäyttötapauksissa pyynnön esittävän valtion ja vastaanottajavaltion olisi oltava yhdessä vastuuvelvollisia ja että vaitiolovelvollisia olisi suojeltava kaksinkertaisen tuomioistuinvalvonnan keinoin. Vetoomuksen esittäjän mielestä kyseessä olevalle henkilölle olisi kerrottava tietojen esittämisestä ja mahdollisuuksista ryhtyä oikeustoimiin ja että tietoja olisi esitettävä vain vakavien rikosten yhteydessä.