Handelspolitik

För ”Kisebbségi Jogvédő Intézet”, om restitution av egendom i flera medlemsstater

Kisebbségi Jogvédő Intézet
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched 24/09/2019
  5. decision

Framställaren hävdar att lagstiftningen, liksom det administrativa och rättsliga förfarandet för restitution av egendom i flera medlemsstater, t.ex. Slovakien, Rumänien och Österrike, står i strid med den fria rörligheten för kapital, tillhörande processuella rättigheter, EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna och allmänna principer i EU:s lagstiftning. Han hävdar att lagstiftning och praxis i fråga har en diskriminerande effekt på EU:s medborgare, på grund av bostadsort och medborgarskap, och uppmanar EU:s institutioner att finna en lösning för att avhjälpa denna effekt, även om detta inte har någon betydande inverkan på hur den inre marknaden fungerar.

Thank you for your support, Kisebbségi Jogvédő Intézet
pro