Finanzen

För föreningen D.E.C.I.B.A., om italienska bankers missbruk av rapporteringen av osäkra fordringar

associazione D.E.C.I.BA - Dipartimento Europeo Controllo Illeciti Bancari
  1. Launched February 2020

Framställaren, som är vice ordförande för föreningen, klagar på de italienska bankernas otillbörliga rapportering till riskcentrumet (ett informationsverktyg som används av kreditsektorn) av kunder som endast har skulder som inte har betalats (oftast på grund av tillfälliga situationer som skiljer sig avsevärt från de som leder till insolvens), och att de kallas för ”osäkra betalare”. Denna rapportering gör att den berörda kunden framstår som otillförlitlig, vilket kan leda till allvarliga skador som att redan beviljade krediter dras tillbaka, det inte går att få nya lån från samma eller en annan bank eller att det inte går att öppna nya konton. Framställaren invänder mot en rad problem som han anser vara olagliga och strida mot konstitutionen (rätt att höras, korrekt rättsförfarande, oskuldspresumtion), och betonar att bankerna kränker rätten till skydd av personuppgifter som förankras i artikel 8 i EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna (för att inte nämna artikel 39 i EU-fördraget och artikel 16 i EUF-fördraget). Om denna rapportering inte grundar sig på lagen, inte är proportionerlig och sker utan den berörda personens samtycke kan det medföra oåterkalleliga skador för personens privat- och yrkesliv.

Thank you for your support, associazione D.E.C.I.BA - Dipartimento Europeo Controllo Illeciti Bancari