Gesundheit

För föreningen Bewegung Bewusster Friseure international e.V., om hälsosam och miljövänlig kosmetika

Bewegung Bewusster Friseure International e.V.
  1. Launched 03/04/2020

Framställaren anser att tusentals kosmetiska produkter och hygienprodukter med kemiska/syntetiska ingredienser som kan vara skadliga för hälsan och/eller miljön delvis ligger bakom försämringen av världens livsmiljöer och förstörelsen av vatten, luft och mark, som har livsviktig betydelse. Han efterlyser en rättslig och finanspolitisk ram på EU-nivå som främjar en mer miljövänlig strategi och som så långt som möjligt begränsar eller förbjuder användningen av ämnen som har visat sig vara skadliga för miljön. Förbudet mot kosmetikatester på djur måste respekteras utan undantag och gälla i hela världen. Framställaren efterlyser bland annat införandet av en enhetlig EU-märkning av naturlig kosmetika. Det bör bli dyrare att förorena miljön, och man bör främja respekten för miljön. Framställaren välkomnar Europaparlamentets resolution från maj 2018 om ett världsomfattande förbud mot kosmetikatester på djur. De rättsliga kryphålen bör dock täppas till. Framställaren tar upp flera skadliga ingredienser, bland annat aluminiumsalter, olja, mikroplaster och nanopartiklar.

Thank you for your support, Bewegung Bewusster Friseure International e.V.