För ”Associacion Victimes Franquisme”, om straffrihet för brott som begåtts under Francos diktatur i Spanien

Petitioner
5 supporters 5 in European Union

Collection finished

5 supporters 5 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren uppger att offren för brott som begåtts under Francos diktatur och deras familjer nekas rätten till ett effektivt rättsmedel av regeringen och rättsliga myndigheter i Spanien. Framställaren påstår att medlemsstaterna måste samarbeta med nationella eller internationella domstolsundersökningar som försöker klargöra ansvaret för brotten mot de mänskliga rättigheterna som begåtts av totalitära regimer i EU, och sträva efter att finna sanningen och säkra rättvisa och gottgöra offren, i enlighet med József Nagys betänkande om situationen för de grundläggande rättigheterna i Europeiska unionen 2015. Framställaren rapporterar också en överträdelse av artikel 47 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna och av rambeslut 2008/913/RIF, som inte överensstämmer med EU:s regelverk för omsorg om och uppmärksamhet till brottsoffer.

Link to the petition

Image with QR code