Over de rechten van personen met "onbepaalde nationaliteit" in Estland

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Indiener spreekt zijn bezorgdheid uit over de situatie van personen met "onbepaalde nationaliteit" in Estland, die voor 7% van de Estse bevolking geldt. Indiener zet uiteen dat velen van hen al jarenlang in Estland wonen of er zelfs geboren zijn, maar niet dezelfde rechten genieten als onderdanen van Estland of burgers van de Europese Unie. Volgens indiener hebben EU-onderdanen die naar Estland komen, meer rechten en vrijheden dan niet-onderdanen die er wonen. Indiener vermoedt dat artikel 49 VWEU over de vrijheid van vestiging zich beperkt tot EU-onderdanen, en dat niet-onderdanen die een bedrijf oprichten, niet vrij in de EU kunnen reizen. Niet-onderdanen vallen niet onder het wederkerigheidsbeginsel van het kaderakkoord over visa en kunnen slechts naar 15 landen buiten het Schengengebied reizen. Ook kunnen niet-onderdanen kennelijk niet gebruik maken van de rechten die zijn neergelegd in de Brussel II-verordening inzake geschillenbeslechting in huwelijkszaken. Indiener protesteert tegen de gewijzigde wettelijke situatie die is ontstaan na de afschaffing van Verklaring 2 betreffende de nationaliteit, die niet langer aan de huidige EU-Verdragen is gehecht. Indiener verzoekt de Commissie verzoekschriften zich te buigen over de situatie van "personen met onbepaalde nationaliteit" of zogenaamde "niet-onderdanen".

Link to the petition

Image with QR code