”kansalaisuudeltaan määrittelemättömien” henkilöiden oikeuksista Virossa

Vetoomuksen esittäjä ilmaisee huolensa ”kansalaisuudeltaan määrittelemättömien” henkilöiden tilanteesta Virossa. Näitä henkilöitä on seitsemän prosenttia Viron väestöstä. Vetoomuksen esittäjä toteaa, että vaikka monet heistä ovat asuneet Virossa useita vuosia tai ovat syntyneet siellä, heillä ei ole samoja oikeuksia kuin Viron kansalaisilla tai Euroopan unionin kansalaisilla. Vetoomuksen esittäjän mielestä Viroon tulevilla EU:n kansalaisilla on enemmän oikeuksia ja vapauksia kuin siellä asuvilla ilman kansalaisuutta olevilla henkilöillä. Vetoomuksen esittäjä väittää, että SEUT-sopimuksen 49 artiklassa esitetty sijoittautumisvapaus on rajattu koskemaan EU:n kansalaisia, eivätkä yrityksen perustavat ilman kansalaisuutta olevat henkilöt voi liikkua vapaasti EU:ssa. Ilman kansalaisuutta olevat henkilöt eivät kuulu viisumeja koskevan puitesopimuksen vastavuoroisuusperiaatteen piiriin ja voivat matkustaa vain 15 Schengenin alueen ulkopuoliseen maahan. Ilman kansalaisuutta olevat henkilöt eivät oletettavasti voi myöskään käyttää avioliittokiistojen ratkaisemista koskevassa Bryssel II a -asetuksessa säädettyjä oikeuksia. Vetoomuksen esittäjä vastustaa muuttunutta oikeudellista tilannetta, joka on syntynyt nykyisiin EU:n perussopimuksiin aikaisemmin liitetyn kansallisuutta koskevan julistuksen 2 poistamisesta. Vetoomuksen esittäjä pyytää vetoomusvaliokuntaa tutkimaan ”kansalaisuudeltaan määrittelemättömien henkilöiden” tai niin sanottujen ”ilman kansalaisuutta olevien henkilöiden” tilanteen.