Construction

Gesteund door twee medeondertekenaars, over de het feit dat het plaatsje Müggelheim vlakbij de luchthaven Berlijn Brandenburg (BER) ligt

Indieners geven een kort historisch overzicht van het zoeken van een locatie en het plannen van de luchthaven BER sinds begin jaren negentig. Zij stellen dat de luchthaven Berlijn Brandenburg (BER), die momenteel wordt gebouwd, schadelijk is voor het milieu en de volksgezondheid, met name in het nabijgelegen Müggelheim, aangezien er overdag frequent gevlogen wordt, en ten dele ook ‘s nachts – ten minste in het geval van post- en regeringsvliegtuigen. Naar hun mening is het onacceptabel dat de natuurbeschermingsgebieden en drinkwaterbeschermingsgebieden rond Müggelheim genegeerd worden. De luchthaven voldoet evenmin aan de doelstelling van een 24-uursluchthaven voor de regio die ruimte voor ontwikkeling biedt. In plaats daarvan gaat het om een uitwijkluchthaven voor bestaande knooppunten in Europa. Ten slotte maken indieners bezwaar tegen de noordelijke baan van de luchthaven BER en adviseren deze onmiddellijk te sluiten en de luchthaven Tegel open te houden tot de ingebruikname van een primaire luchthaven die voldoet aan de eisen van een hoofdstad.