For Sindikat hrvatskog vozača (fagforeningen af chauffører i Kroatien), om beviser for regelmæssig efteruddannelse af chauffører i Kroatien

Andrageren klager over, at Ministeriet for Hav, Transport og Infrastruktur i Kroatien angiveligt ikke overholder den gældende lovgivning om vejtransport, hvad angår forpligtelsen til at oprette et informationssystem med henblik på at føre tilsyn med chaufførernes erhvervsmæssige uddannelse (ISPOV). Denne bestemmelse ville gøre det muligt for de godkendte uddannelsescentre at udskrive beviser for periodisk efteruddannelse for chauffører. Andrageren hævder, at den periodiske efteruddannelse, som bør bestå af 35 timers forelæsninger, i de fleste tilfælde ikke afholdes, men at chaufførerne til trods for dette får udstedt de nævnte beviser. Han hævder også, at der er en mulighed for, at andre udbydere, som ikke er blandt de godkendte uddannelsescentre, kan udstede et bevis for periodisk efteruddannelse af chauffører, der er godkendt af indenrigsministeriet, og som derefter forsyner deres kørekort med EU-kode 95. Andrageren anfører, at et sådant misbrug af systemet ville blive forhindret, hvis myndighederne overholdt deres lovbestemte forpligtelser til at etablere et ISPOV-system og udskrive beviserne fra dette system