För Sindikat hrvatskog vozača (Kroatiens transportarbetareförbund) om intyg över regelbundet återkommande utbildning för förare i Kroatien

Framställaren påtalar att Kroatiens havs-, transport- och infrastrukturministerium enligt utsago inte följer gällande vägtransportlag, genom att inte fullgöra sin skyldighet att inrätta informationssystemet för övervakning av yrkesutbildning för förare (ISPOV). Tack vare denna föreskrift skulle auktoriserade utbildningscentrum kunna trycka upp intyg över regelbundet återkommande utbildning för förare. Framställaren hävdar att den regelbundet återkommande utbildningen, som bör innefatta 35 lektionstimmar, mestadels inte utförs, men att förarna trots detta får de ovannämnda intygen. Framställaren hävdar likaså att det finns ett alternativ, där andra parter, som inte finns med bland de auktoriserade utbildningscentrumen, kan skriva ut ett intyg över regelbundet återkommande utbildning för förare, varpå inrikesministeriet sedan godtar intygen och skriver in EU CODE 95 på deras körkort. Framställaren säger att det skulle gå att förhindra ett sådant systemmissbruk ifall myndigheterna följde sin lagfästa skyldighet att inrätta ett system av typ ISPOV och trycka ut intygen via det systemet.