EU-medborgarskapet för européer: förenade i mångfalden trots jus soli och jus sanguinis

Petitioner not public
Petition is addressed to
Europeiska kommissionen

0 signatures

Petition process is finished

0 signatures

Petition process is finished

1. Launched 2017
  3. Submitted
  4. Dialogue
  5. Finished

This is an European Citizens' Initiative.

This petition is also available in English .

Petition is addressed to: Europeiska kommissionen

Unionsmedborgarskapets karaktär och syfte, särskilt i förhållande till nationalitet. En medlemsstats utträde ur unionen och verkningarna av detta. Medborgarnas rättigheter garanterade av EU-lagstiftningen. I artikel 20 i EUF-fördraget fastställs följande: "Unionsmedborgarskapet ska komplettera och inte ersätta det nationella medborgarskapet". EU-domstolen har också slagit fast att "Unionsmedborgarskapet är avsett att vara den grundläggande ställningen för medlemsstaternas medborgare" och att artikel 20 i EUF-fördraget utgör hinder för nationella åtgärder som berövar unionsmedborgare möjligheten att faktiskt åtnjuta kärnan i de rättigheter som de har tack vare unionsmedborgarskapet. Nu när vi står inför Storbritanniens utträde måste alltså medborgarskap och nationalitet separeras.

Tear-off stub with QR code

Petition details