Welfare

Voittoa tavoittelemattoman Still I Rise -järjestön puolesta, ilman huoltajaa olevien alaikäisten elinolosuhteista Samoksen pakolaisleirillä Kreikassa sekä heidän huonoa kohteluaan koskevista epäilyistä

Vetoomuksen esittäjä tuomitsee Samoksen pakolaisleirillä Kreikassa ilman huoltajaa oleviin alaikäisiin kohdistuneen huonon kohtelun ja ihmisoikeusloukkaukset, joihin viranomaiset ovat syyllistyneet. Vetoomuksen esittäjän toimittamien tietojen mukaan pakolaisleirillä asuvista lapsista 19 prosenttia on vailla perheenjäsentä tai holhoojaa, minkä vuoksi heiltä puuttuu riittävä suojelu. Vetoomuksen esittäjä nostaa esiin etenkin puutteellisen elintarvikkeiden jakelun sekä sen, ettei saatavilla ole kunnollista terveydenhuoltoa tai oikeudellista ja psykologista tukea. Hän tuomitsee alaikäisten vastaanotto- ja tunnistamismenettelyiden yhteydessä tapahtuneen huonon kohtelun, ravinnotta jättämisen, huonot hygieniaolot ja poliisin harjoittaman väkivallan. Nämä tekevät elinolosuhteista alaikäisille sietämättömät ja aiheuttavat vakavaa haittaa heidän fyysiselle ja henkiselle terveydelleen. Vetoomuksen esittäjä pyytääkin EU:n toimielimiä puuttumaan asiaan, jotta ilman huoltajaa oleviin alaikäisiin kohdistuvat järjestelmälliset ihmisoikeusloukkaukset saataisiin loppumaan.