Welfare

Namens de non-profitorganisatie Still I Rise, over de slechte behandeling en slechte levensomstandigheden van niet-begeleide minderjarigen in het vluchtelingenkamp op Samos, Griekenland

Indiener maakt zich ernstige zorgen over de zeer slechte behandeling en schending van de mensenrechten van niet-begeleide minderjarigen door de autoriteiten in het vluchtelingenkamp op Samos in Griekenland. Volgens de gegevens die indiener overlegt behoort 19 % van de kinderen in dit vluchtelingenkamp tot de categorie niet-begeleide minderjarigen en omdat deze kinderen niet gesteund worden door een familielid of voogd krijgen zij niet de juiste bescherming. Indiener stelt dat deze kinderen onvoldoende voedsel krijgen en geen toegang hebben tot goede gezondheidszorg en juridische en psychologische ondersteuning. Hij is het niet eens met de slechte behandeling van deze kinderen tijdens de opvang- en identificatieprocedures, en wijst erop dat er sprake is van ondervoeding, slechte hygiënische omstandigheden en hardhandig optreden door de politie, wat ervoor zorgt dat deze minderjarigen onder vreselijke omstandigheden moeten leven, hetgeen ernstige gevolgen heeft voor hun geestelijke en lichamelijke gezondheid. Indiener dringt er daarom bij de EU-instellingen op aan om een einde te maken aan deze systematische schending van de mensenrechten van niet-begeleide minderjarigen.