Hyvinvointi

För den ideella organisationen Still I Rise, om påstådda övergrepp mot ensamkommande minderåriga och om deras levnadsvillkor i flyktinglägret på Samos i Grekland

Vetoomus on osoitettu
0 Tukeva 0 sisään Euroopan unioni

Keräys valmis

0 Tukeva 0 sisään Euroopan unioni

Keräys valmis

1. Aloitti 2020
  2. Keräys valmis
  3. Valmistele hakemus
  4. Vuoropuhelu vastaanottajan kanssa
  5. Päätös

Tämä on online-vetoomus Euroopan parlamentin .

näytä Suomen Vetoomus

Framställaren kritiserar de oacceptabla övergreppen mot ensamkommande minderåriga och myndigheternas kränkningar av deras mänskliga rättigheter i flyktinglägret på Samos i Grekland. Enligt de uppgifter som lämnats in av framställaren åtföljs 19 procent av barnen i flyktinglägret inte av någon familjemedlem eller förmyndare, och har därför berövats tillräckligt skydd. Han hänvisar särskilt till dålig livsmedelsdistribution och brist på ordentlig sjukvård och rättsligt och psykologiskt stöd. Han fördömer övergreppen vid mottagnings- och identifieringsförfarandena för minderåriga, undernäringen, de bristfälliga hygienförhållandena och polisvåldet, som sammantaget skapar fruktansvärda levnadsvillkor för minderåriga med allvarliga konsekvenser för deras fysiska och mentala hälsa. Framställaren uppmanar därför EU-institutionerna att sätta stopp för denna systematiska kränkning av ensamkommande barns mänskliga rättigheter.

Linkki vetoomukseen

Kuva QR-koodilla

Irrotettava lippis QR-koodilla

lataa (PDF)

Väittely

Ei vielä väitteitä puolesta

Ei vielä väitteitä vastaan

Auta vahvistamaan kansalaisten osallistumista. Haluamme saada huolesi kuuluviin ja pysyä itsenäisinä.

Lahjoita nyt