Syrjinnästä oikeudenkäyntikulujen korvausoikeuden soveltamisessa Belgiassa

Vetoomuksen esittäjä toteaa, että Belgian oikeusmenettelysääntöjen mukaan oikeudenkäynnin hävinnyt asianosainen on velvollinen maksamaan oikeudenkäynnin voittaneelle osapuolelle korvauksen oikeudenkäyntikuluista. Asianosainen, joka ei halua asianajajaa tai jota asianajaja ei voi avustaa, ei voi koskaan saada korvausta oikeudenkäyntikuluista vaikka hän olisi vaateen voittanut osapuoli. Tällainen ilman asianajajaa oleva osapuoli voidaan kuitenkaan velvoittaa maksamaan korvaus oikeudenkäyntikuluista voittaneelle osapuolelle, jos tämä häviää oikeudenkäynnin. Vetoomuksen esittäjän mielestä sääntö on syrjivä ja rikkoo EU:n perusoikeuskirjaa, mukaan lukien 20 artiklaa (yhdenvertaisuus lain edessä) ja 47 artiklaa (oikeus tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin ja puolueettomaan tuomioistuimeen). Lisäksi hän katsoo, että tämä sääntö estää sellaisten henkilöiden oikeussuojan saatavuuden, joilla on rajalliset taloudelliset resurssit, koska jo asianajajan käyttöoikeuden puuttuminen saattaa heidät epäedulliseen tilanteeseen tuomioistuimessa. Vetoomuksen esittäjä pyytää Euroopan parlamenttia auttamaan tässä asiassa, jotta lisätään Belgian viranomaisten tietoisuutta EU:n sääntöjen rikkomisesta.