Om diskriminering vid tillämpning av lagen om rätt till ersättning för rättegångskostnader i Belgien

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren säger att Belgiens rättegångsbalk innefattar krav på att den tappande parten i en rättegång ska betala ersättning för rättegångskostnader till den vinnande parten. En part som inte vill eller kan bistås av en advokat kan däremot aldrig få sådan ersättning, också fast den skulle vinna målet En part, som drivit sin sak utan bistånd kan dock, om den förlorar målet, åläggas betala ersättning för rättegångskostnader till den vinnande parten. Framställaren anser det här som diskriminering och brott mot EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna, bland annat artikel 20 (Likhet inför lagen) och artikel 47 (Rätt till ett effektivt rättsmedel och till en opartisk domstol). Han anser därutöver att detta hindrar mindre bemedlade personer att få tillgång till rättslig prövning, eftersom de blir missgynnade redan av att inte bistås av någon advokat. Framställaren ber Europaparlamentet om hjälp med det här, så att de belgiska myndigheterna i högre grad blir medvetna om att de bryter mot EU:s bestämmelser.

Link to the petition

Image with QR code