Health

Suunnitelmasta hävittää lindaanin aiheuttama saaste Espanjassa ja koko EU:ssa

Vetoomuksen esittäjä toteaa, että lindaani on vaarallinen ja pysyvä torjunta-aine, jota valmistettiin Espanjassa useissa paikoissa 1970- ja 1980-luvuilla, erityisesti Baracaldossa (Vizcaya) ja Sabiñánigossa (Huesca). Vetoomuksen esittäjän mielestä tämän jätteen käsittely oli huolimatonta, sitä levitettiin eri paikkoihin Espanjassa ja valvonta oli vähäistä, erityisesti niitä kuntia ympäröivillä alueilla, joilla sitä valmistettiin. Vaikka sen valmistuksen ja käytön lopettamisesta on kulunut useita vuosikymmeniä, se hajoaa erittäin hitaasti, minkä vuoksi sitä esiintyy jatkuvasti maaperässä ja vedessä. Vetoomuksen esittäjä huomauttaa, että Aragonian itsehallintoalueella sijaitseva Gállego-joki on kärsinyt tästä saasteesta erityisen paljon. Lindaani on pysyvä orgaaninen saaste, ja sen käyttö kiellettiin Tukholman yleissopimuksella sekä asetuksella (EY) N:o 850/2004. Kyseinen aine kuitenkin kertyy ympäristöön ja säilyy siellä, ja tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että jo pienetkin määrät aiheuttavat vaaran ihmisen terveydelle, eläimille ja ekosysteemeille. Vetoomuksen esittäjä valittaa lindaanin aiheuttamaa voimakasta saastumista joissakin paikoissa Espanjaa, eikä pelkästään Baskimaassa ja Aragoniassa, vaan myös Castilla y Leónissa, Castilla-La Manchassa, Madridin itsehallintoalueella, Galiciassa, Cataloniassa ja Andalusiassa. Tämän torjunta-aineen jäämiä on havaittu kaikilla näillä alueilla. Tästä huolimatta Espanjan hallitus ei ole tähän mennessä tehnyt juuri mitään tilanteen korjaamiseksi. Vetoomuksen esittäjä pyytää Euroopan parlamenttia vaatimaan asiaa koskevaa perusteellista tutkimusta ja kehottamaan muita EU:n toimielimiä osallistumaan aktiivisesti tämän ihmisten ja ympäristön kannalta vaarallisen tilanteen ratkaisemiseen. Vetoomuksen esittäjän mielestä on erittäin tärkeää, että Euroopan ympäristönsuojelulainsäädäntöä ja Euroopan vesidirektiiviä noudatetaan ja että Espanjassa monin paikoin jäljellä olevan lindaanijätteen täydellistä hävittämistä varten laaditaan erityinen suunnitelma. Hän vaatii myös, että EU:n toimielimissä edistetään koordinoituja toimia laatimalla kattava suunnitelma lindaanin poistamiseksi, kun otetaan huomioon, että muissa Euroopan unionin maissa on saastuneita alueita.