Health

Over een plan om besmettingen met lindaan in Spanje en de rest van de EU te elimineren

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Indiener stelt dat lindaan een gevaarlijk en persistent gewasbeschermingsmiddel is dat in de jaren 70 en 80 op verschillende plaatsen in Spanje, en met name in Baracaldo (Biskaje) en Sabiñánigo (Huesca), werd geproduceerd. Indiener is van oordeel dat de verwerking van dit afval tekort schoot, in het bijzonder omdat het zonder significante controles op meerdere plaatsen in Spanje gestort is, met name op plaatsen rond de gemeenten waar het werd geproduceerd. Hoewel het product al decennia lang niet meer geproduceerd en/of gebruikt wordt, betekent de hoge persistentie ervan dat het nog altijd in bodem en water aanwezig is. Indiener geeft aan dat met name de Gállego-rivier in de autonomie regio Aragón met enorme verontreiniging is geconfronteerd. Lindaan is een persistente organische verontreinigende stof, en is verboden door het Verdrag van Stockholm, alsook door Verordening (EG) nr. 850/2004. Deze stof blijft zich evenwel accumuleren in het milieu, terwijl uit meerdere wetenschappelijke studies is gebleken dat zelfs zeer geringe doses een gevaar opleveren voor de menselijke gezondheid, en voor dieren en het milieu. Indiener klaagt over de hoge concentraties van lindaan op sommige plaatsen in Spanje, niet alleen in het Baskenland en Aragón, maar ook in Castilla y León, Castilla-La Mancha, de autonome gemeente Madrid, Galicië, Catalonië en Andalusië In al deze regio’s zijn residuen van dit gewasbeschermingsmiddel aangetroffen. Ondanks dit alles heeft de Spaanse regering tot nu toe bijna niets gedaan om iets aan deze situatie te doen. Indiener wendt zich tot het Europees Parlement om aan te dringen op een grondig onderzoek naar deze situatie en om andere Europese instellingen er met klem toe op te roepen een actieve rol te spelen bij het oplossen van deze kwestie, die onverminderd een gevaar vormt voor mens en milieu. Indiener vindt het zeer belangrijk dat de Europese milieubeschermingswetgeving en de Europese waterrichtlijn worden gerespecteerd, en dat een concreet plan wordt uitgewerkt om het afval van lindaan dat nog altijd op veel plaatsen in Spanje voorkomt volledig te verwijderen. Indiener vindt verder dat de EU-instellingen gecoördineerd moeten werken aan een alomvattend plan voor lindaandecontaminatie, gezien het feit dat lindaancontaminatie ook in andere landen van de Europese Unie voorkomt.

Link to the petition

Image with QR code