Health

Om en plan för att eliminera föroreningar med lindan i Spanien och i hela EU

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren påpekar att lindan är ett farligt och beständigt bekämpningsmedel som tillverkats på olika ställen i Spanien under sjuttio- och åttiotalet, särskilt i Baracaldo (Vizcaya) och Sabiñánigo (Huesca). Framställaren anser att avfallet i samband med detta hanterats vårdslöst, så att det spritts omkring på olika ställen i Spanien med föga tillsyn, framför allt i områdena kring de kommuner där det tillverkades. Trots att det gått flera årtionden sedan ämnet upphörde att tillverkas och användas är det så pass beständigt att det fortfarande anträffas i mark och vatten. Framställaren påpekar att floden Gállego i den autonoma regionen Aragonien drabbats särskilt svårt av lindanföroreningar. Lindan, som är en långlivad organisk förening, är förbjudet enligt både Stockholmskonventionen och förordning (EG) nr 850/2004. Likväl fortsätter detta ämne att ackumuleras och finnas kvar i miljön, trots att flera vetenskapliga undersökningar utvisat att det till och med i små mängder utgör ett hot såväl mot människors hälsa som mot djur och miljö. Framställaren påtalar de höga nivåerna av lindanföroreningar på vissa håll i Spanien, inte bara i Baskien och Aragonien, utan också i Kastilien-Leon, Kastilien-La Mancha, den autonoma regionen Madrid, Galicien, Katalonien och Andalusien. Resthalter av detta bekämpningsmedel har påträffats i alla dessa regioner. Trots detta har den spanska regeringen hittills knappast gjort något alls för att få ordning på situationen. Framställaren uppmanar Europaparlamentet att med kraft arbeta för en grundlig utredning av frågan och yrka på att andra EU-institutioner ska arbeta aktivt för en lösning på situationen, som fortfarande är både människo- och miljöfarlig. Framställaren anser det som mycket viktigt att EU:s miljöskyddslagstiftning och EU:s vattendirektiv följs, och att det införs en särskild plan för att man fullständigt ska få bort det lindanavfall som finns kvar på många håll i Spanien. Framställaren vill också att man inom EU:s institutioner ska arbeta för gemensamma åtgärder i form av en heltäckande plan för lindansanering, i och med att det finns lindanförorenade ställen också i andra EU-länder.

Link to the petition

Image with QR code