Environment

På vegne af Esquerda Unida de O Porriño (EU-SON), om forurening med lindan i O Porriño, Spanien

Andragendet vedrører forekomsten af lindan, som er et kræftfremkaldende kemisk stof, som tidligere ofte var en del af insektbekæmpelsesmidler, i kommunen O Porriño i Spanien. For ca. 60 år siden fremstillede en privat virksomhed lindan på et anlæg i nærheden af området og oplagrede mere end 1.000 ton af dette stof, som ikke blev ryddet ordentligt op. Området er nu et beboelsesområde, og andrageren er bekymret for sundhedsrisikoen for befolkningen i området, da lindan er forbudt i de fleste EU-lande. Han hævder, at myndighederne intet har gjort på trods af forbuddet. Andrageren udtrykker også bekymring over forurening i floden Louro, som løber gennem O Porriño. Han opfordrer EU-institutionerne til at beskytte området ved at sikre, at de spanske myndigheder foretager en undersøgelse af forekomsten af lindan i området og opstiller handlingsplaner som krævet i vandrammedirektivet for at fjerne farlige stoffer. Andrageren anmoder ligeledes om, at der fastsættes grænser for tilstedeværelsen af HCH i vand bestemt til konsum, og at Europa-Kommissionen fremsætter et forslag til lovgivning om jordbundsbeskyttelse.