Environment

Esquerda Unida de O Porriñon (EU-SON) puolesta, lindaanin aiheuttamasta saasteesta O Porriñossa, Espanjassa

Vetoomus koskee lindaanin, aiemmin hyönteisten torjunta-aineissa yleisesti käytetyn syöpää aiheuttavan kemikaalin, esiintymistä O Porriñossa, Espanjassa. Noin 60 vuotta sitten yksityinen yritys valmisti lindaania alueen lähellä sijaitsevassa tehtaassa. Sitä kertyi yli 1 000 tonnia, eikä sitä hävitetty asianmukaisesti. Alue on nyt asuinkäytössä, ja vetoomuksen esittäjä on huolissaan alueen väestöön kohdistuvasta terveysriskistä, koska lindaani on kielletty useimmissa unionin jäsenvaltioissa. Hän väittää, että viranomaiset eivät ole toteuttaneet mitään toimia kiellosta huolimatta. Vetoomuksen esittäjä on myös huolissaan O Porriñon halki virtaavan Louro-joen pilaantumisesta. Hän kehottaa Euroopan unionin toimielimiä suojelemaan aluetta varmistamalla, että Espanjan viranomaiset tekevät tutkimuksen lindaanin esiintymisestä ja laativat vesipolitiikan puitedirektiivin edellyttämät toimintasuunnitelmat vaarallisten aineiden poistamiseksi. Vetoomuksen esittäjä pyytää myös, että HCH:n esiintymiselle ihmisten käyttöön tarkoitetussa vedessä asetetaan tietyt rajat ja että komissio ehdottaa maaperän suojelua koskevaa lainsäädäntöä.