Over het betalen van dubbele bijdragen aan de gezondheidszorg door Nederlandse staatsburgers die gepensioneerd zijn en in Denemarken wonen

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Indiener vestigt de aandacht op het feit dat hij als Nederlandse EU-burger die gepensioneerd is en in Denemarken woont een dubbele bijdrage betaalt. Enerzijds worden de totale kosten van medische behandelingen ten gunste van Nederlandse onderdanen door Nederland terugbetaald aan Denemarken. In Nederland wordt een systeem van speciale heffingen toegepast om dit te financieren. Anderzijds dragen EU-burgers die in Denemarken wonen via het Deense belastingstelsel bij aan de gezondheidszorg. Het verdrag ter voorkoming van dubbele belastingen tussen twee staten is hier niet van toepassing, aangezien het alleen geldt voor de Nederlandse loon- en inkomstenbelasting, en de aan de Nederlandse autoriteiten betaalde premie in het kader van een zorgverzekering wordt niet als een belasting beschouwd. Deze indirecte dubbele bijdrage staat volgens indiener het vrij verkeer van personen binnen de EU in de weg.

Link to the petition

Image with QR code