Om att nederländska pensionärer bosatta i Danmark betalar dubbel avgift till hälso- och sjukvårdssystemet

Framställaren lyfter fram den dubbla avgift han betalar som nederländsk pensionerad EUmedborgare bosatt i Danmark. Å ena sidan ersätter Nederländerna Danmark hela beloppet för sjukvårdsomkostnader till förmån för nederländska medborgare. Nederländerna tar ut en särskild avgift av de nederländska medborgarna för att täcka detta. Å andra sidan bidrar EUmedborgaren som är bosatt i Danmark till sjukvården genom det danska skattesystemet. Fördraget för att undvika dubbel beskattning mellan de två staterna tillämpas inte, då det gäller bara för nederländska skatter på löner och inkomster, och den avgift som betalas till de nederländska myndigheterna i samband med sjukförsäkring ses inte som en skatt. Denna indirekta dubbla avgift förhindrar enligt framställaren den fria rörligheten för personer i EU.