Administration

Over discriminatie met betrekking tot de regels van het Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) in verband met kleurwaarneming

Indiener vestigt de aandacht op de verschillen tussen de medische regels van EASA voor klasse 1 en andere internationale regels in verband met kleurwaarnemingsvereisten. Hij stelt dat de regels in kwestie over het veilig besturen van een vliegtuig discriminerend zijn. In andere landen zoals Nieuw-Zeeland en de VS moeten piloten een medische test ondergaan en moeten ze in staat zijn de kleuren waar te nemen die nodig zijn om een vliegtuig veilig te besturen. Als ze aan die voorwaarden voldoen, kunnen ze een onbeperkt medisch certificaat van klasse 1 krijgen. Volgens indiener zijn dergelijke testen, die ook door de Australische luchtvaartautoriteit (CASA) worden gebruikt, praktischer van aard dan de testen die uit hoofde van de EASA-regels zijn vereist, en moeten ze ook in de EU worden gebruikt, aangezien de veiligheid van passagiers daarmee niet in het gedrang komt. Hij is gekant tegen de huidige EASA-regels, omdat deze EU-burgers die piloot willen worden in de EU zouden discrimineren ten opzichte van kandidaten uit derde landen. Indiener is van mening dat wereldwijde, gemeenschappelijke normen voor kleurwaarneming voor meer uniformiteit en minder discriminatie zouden zorgen.