Administration

Om diskriminering med avseende på bestämmelser om färgseende från Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet (Easa)

Framställaren uppmärksammar skillnaderna mellan Easas medicinska bestämmelser i klass 1 och andra internationella regler om krav på färgseende. Han hävdar att bestämmelserna i fråga om förmågan att framföra ett flygplan på ett säkert sätt är diskriminerande. I andra länder som Nya Zeeland och Förenta staterna måste piloterna genomgå ett medicinskt test och kunna uppfatta de färger som krävs för att flyga ett plan på ett säkert sätt. Om de uppfyller dessa krav har de rätt till ett medicinskt intyg i klass 1 utan begränsningar. Framställaren anger att tester av detta slag, som även utförs av den australiska myndigheten (CASA), är av mer praktisk karaktär än de som krävs enligt Easas regler, och hävdar att de bör genomföras i EU eftersom detta inte skulle äventyra passagerarnas säkerhet. Han motsätter sig nuvarande Easa-regler på grund av att de diskriminerar EU-medborgare som vill bli piloter i EU, i motsats till dessa sökande från tredjeländer. Framställaren anser att gemensamma internationella standarder för färgseende skulle innebära större enhetlighet och mindre diskriminering.