Administration

Om forskelsbehandling i forbindelse med Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs (EASA's) regler vedrørende farvesyn

Andrageren henleder opmærksomheden på forskellene mellem kategori 1 i EASA's medicinske vedtægter og andre internationale bestemmelser vedrørende krav om farvesyn. Han hævder, at de pågældende vedtægter om evnen til sikkert at kunne flyve et fly er diskriminerende. I andre lande, f.eks. New Zealand og USA, skal piloter gennemgå en lægeundersøgelse og være i stand til at se de farver, der er nødvendige for at kunne flyve sikkert. Hvis de opfylder disse krav, har de ret til en kategori 1-lægeattest uden begrænsning. Andrageren anfører, at sådanne lægeundersøgelser, som også foretages af den australske myndighed (CASA), er mere praktiske end dem, der kræves i henhold til EASA's regler, og hævder, at de bør gennemføres i EU, da dette ikke vil bringe flypassagerernes sikkerhed i fare. Han protesterer mod de nuværende EASA-regler med den begrundelse, at de forskelsbehandler EU-borgere, der søger at blive piloter i EU, i modsætning til de pågældende tredjelandsstatsborgere. Andrageren mener, at fælles standarder for farvesyn på verdensplan vil betyde større ensartethed og mindre forskelsbehandling.