Migration

Over de verantwoordelijkheid van de EU in asielprocedures en het opzetten van Europese opvangcentra

Indiener is van mening dat de Dublin-verordening, door de lidstaat van eerste aankomst verantwoordelijk te stellen voor de verwerking van asielaanvragen, tot ernstige praktische problemen heeft geleid, bijvoorbeeld op de Griekse eilanden voor de Turkse kust. Hij dringt erop aan de rechtsgrond te wijzigen en de EU zelf in plaats van de lidstaten verantwoordelijk te stellen voor de verwerking van de asielaanvragen. Voor de praktische uitvoering stelt indiener onder meer voor asielzoekers onder te brengen in door de EU geëxploiteerde voorzieningen, zoals Europese opvangcentra, of op schepen die onder de EUvlag varen en die hij aanraadt te financieren vanuit de EU-begroting. Het moet asielzoekers vrij staan zich te bewegen tussen Europese opvangcentra en zij moeten tijdelijke papieren krijgen om dat te kunnen doen. Hij stelt voor een mobiele app te ontwikkelen waarin de bedden te zien zijn die in elk Europees opvangcentrum beschikbaar zijn en is van mening dat het wel mogelijk moet zijn mensen die zich in Europese opvangcentra bevinden, te deporteren.