Over de beweerde onjuiste omzetting van Richtlijn 2003/109/EG van de Raad in de vreemdelingenwet in Polen

Volgens indiener zouden de bepalingen van de Poolse vreemdelingenwet van 12 december 2013 in strijd zijn met Richtlijn 2003/109/EG van de Raad, en met name met de overwegingen 5, 6, 10 en 11 betreffende de toekenning van de status van langdurig ingezetene aan onderdanen van derde landen, en met artikel 5, lid 2. Het is volgens indiener te moeilijk of om organisatorische redenen zelfs onmogelijk om met het oog op een verblijfsvergunning voor langdurig ingezetenen te voldoen aan de vereisten inzake de officiële certificering van de kennis van het Pools: er zijn te weinig examendatums, de examens kunnen slechts in enkele centra in Polen worden afgelegd en er is maar een beperkt aantal plaatsen. Het feit dat de kennis van het Pools verplicht en officieel moet worden gecertificeerd is volgens hem bovendien in strijd met het bepaalde in artikel 5, lid 2, van de richtlijn wat betreft het voldoen aan de integratievoorwaarden.