Om påstått felaktigt införlivande av rådets direktiv 2003/109/EG beträffande lagen om utlänningar i Polen

Petycja jest adresowana do

2 Podpisy

Zbiórka zakończona

2 Podpisy

Zbiórka zakończona

1. Rozpoczęty 2019
  2. Zbiórka zakończona
  3. Przygotuj zgłoszenie
  4. Dialog z odbiorcą
  5. Decyzja

To jest petycja internetowa Parlamentu Europejskiego .

przekazywanie
Ta petycja jest również dostępna w polski .

Petycja skierowana jest do: Petitionsausschuss des Europäischen Parlaments

Framställaren påpekar att bestämmelserna i den polska lagen om utlänningar av den 12 december 2013 påstås vara oförenliga med rådets direktiv 2003/109/EG, och framför allt skäl 5, 6, 10 och 11 om varaktigt bosatta tredjelandsmedborgares ställning, och med artikel 5.2. Enligt framställaren är det av organisatoriska skäl för svårt eller till och med omöjligt att uppfylla kraven för ett officiellt intyg på kunskaper i polska språket för att erhålla uppehållstillstånd som varaktigt bosatt i EU. Examinationsdagarna är alltför få och anordnas enbart på ett fåtal center i Polen, med ett begränsat antal platser. Enligt framställaren verkar dessutom frågan om obligatorisk och officiellt certifierad kunskap i polska språket strida mot bestämmelserna i artikel 5.2 i direktivet om uppfyllande av integrationsvillkoren.

Link do petycji

Obraz z kodem QR

Odrywana kartka z kodem QR

pobierać (PDF)

Informacje na temat petycji

Ruszyła petycja: 24.09.2019
Petycja się kończy: 23.09.2020
Region: Unia Europejska
Kategoria:

Brak argumentu ZA.

Nie ma jeszcze argumentu PRZECIW

Pomóż nam wzmocnić uczestnictwo obywateli. Chcemy, aby twoja petycja przyciągnęła uwagę i pozostała niezależna.

Wesprzyj teraz