Om den angiveligt ukorrekte gennemførelse af Rådets direktiv 2003/109/EF i forbindelse med udlændingeloven i Polen

Andrageren påpeger, at bestemmelserne i den polske udlændingelov af 12. december 2013 angiveligt er uforenelige med Rådets direktiv 2003/109/EF, navnlig med betragtning 5, 6, 10 og 11 vedrørende tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding og med artikel 5, stk. 2. Ifølge andrageren er det af organisatoriske årsager alt for vanskeligt eller endda umuligt at opfylde kravene til officiel certificering af kendskab til polsk for at opnå en langtidsopholdstilladelse i EU: Prøverne afholdes for sjældent og kun i et lille antal centre i Polen med et begrænset antal pladser. Desuden mener han, at kravet om obligatorisk og officielt bekræftet viden om polsk sprog er i strid med bestemmelsen i direktivets artikel 5, stk. 2, om betingelserne for integration.