Administration

Om situationen i Förenade kungariket där val till Europaparlamentet påstås inte genomföras i form av allmänna direkta val

Framställaren fördömer det faktum att Förenade kungariket bryter mot artikel 14.3 i EUFfördraget, där det anges att ”Europaparlamentets medlemmar ska väljas genom allmänna, direkta, fria och hemliga val för en period av fem år”. Enligt framställaren drabbar bristen på allmänna och direkta val i Förenade kungariket, både vid nationella val och val till Europaparlamentet, i första hand två grupper: ogifta fäder och personer i fängelse. Framställaren påpekar att de 73 brittiska ledamöterna i Europaparlamentet inte är lagligen valda och att Europaparlamentet därför inte har sammansatts korrekt och inte har någon auktoritet. Framställaren föreslår att ärendet hänskjuts till Europeiska unionens domstol så att den kan avgöra i) om Europaparlamentet är lagligt sammansatt, ii) om EU-institutionerna kan kommunicera med en regering – den brittiska – som framställaren anser inte har bildats på laglig väg.