Minoritetsbeskyttelse

Om ålders- och könsdiskriminering i den cypriotiska armén

Petitionen behandles
1 tilhænger 1 i Den Europæiske Union

Samlingen er afsluttet

1 tilhænger 1 i Den Europæiske Union

Samlingen er afsluttet

1. Startede 2019
  2. Samlingen er afsluttet
  3. Forbered indsendelse
  4. Dialog med modtageren
  5. Beslutning

Dette er en online petition fra Europa-Parlamentet ,

videresendelse

Framställaren fördömer den påstådda könsdiskrimineringen mellan kontraktsanställda i den cypriotiska armén, särskilt under 1990-talet, när armén började rekrytera kvinnlig personal och använde två separata rekryteringsförfaranden för manlig och kvinnlig personal, vilket gav en konkurrensfördel för kvinnliga kontraktsanställda, som lättare kunde få tillsvidareanställning. Framställaren medger att de cypriotiska myndigheterna under 2016 och 2017 gjort flera ändringar av den befintliga rättsliga ramen, vilket tycks lösa problemet så att det nu blir mycket svårare att påstå att könsdiskriminering föreligger, men framställaren insisterar ändå på att indirekt könsdiskriminering fortfarande pågick i slutet av 2017 när den cypriotiska armén tillsatte 52 kvinnliga anställda.Framställaren beklagar att JUST D2 Gender Equality på ett godtyckligt och ytligt vis beslutade att avsluta EU Pilot-ärendet 6544/2014 – efter att ha skrivit till och fått svar från de cypriotiska myndigheterna.

Link til petitionen

Billede med QR-kode

Afrivningsseddel med QR-kode

Intet PRO-argument endnu.

Der er ikke noget CONTRA-argument endnu.

Hjælp med til at styrke borgerdeltagelse. Vi ønsker at gøre dine bekymringer hørt, mens du forbliver uafhængig.

Donere nu