Education

Og 34 000 medunderskrivere, om beskyttelse og bevarelse af det sorbiske sprog i regionen Lausitz (i delstaten Brandenburg)

Andrageren erklærer sig uenig i delstaten Brandenburgs regerings planer om ændringer af undervisningsplanerne i delstatsskolerne, som i alvorlig grad vil bringe brugen af nedresorbisk/vendisk som undervisningssprog i fare. Hun anfører, at nedresorbisk/vendisk er et af de sprog i Europa, som er i størst fare for at forsvinde. Andrageren søger støtte til at få fastslået, om delstaten Brandenburgs regerings planer er i overensstemmelse med Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder og forbuddet mod forskelsbehandling. Hun anfører desuden, at der ikke findes nogen bæredygtig plan for Lausitzregionens fremtid, når brunkuludvindingsaktiviteterne bliver udfaset, hvilket vil føre til, at unges jobmuligheder bliver begrænsede, og gøre det vanskeligt for dem at bidrage aktivt til at holde fast i og bevare sorbernes sprog og identitet.