Verkehr

Och undertecknad av ytterligare en person, om användning i tunga lastfordon av luftkonditionering som fungerar när fordonet står parkerat samt trafiksäkerhet

E. P.
  1. Launched 29/01/2020

Framställarna framhåller den större risken för olyckor till följd av alltför stor förartrötthet vid hög värme i förarhytten i tunga lastfordon. De hävdar ytterligare att detta strider mot förordning (EG) nr 561/2006 eftersom en förarhytt inte längre kan sägas erbjuda ”ändamålsenliga sovmöjligheter”, i den bemärkelse som avses i ovannämnda rättsakt. De yrkar därför på att lastbilar i Tyskland och EU obligatoriskt ska vara utrustade med system för luftkonditionering som fungerar när fordonet står parkerat

Thank you for your support, E. P.