Education

Namens “Spaanse artsen en studenten geneeskunde uit Polen”, over de niet-erkenning door de Spaanse autoriteiten van Poolse medische kwalificaties waarop Richtlijn 2005/36/EG van toepassing is

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Indiener klaagt dat het Spaanse ministerie van Gezondheid systematisch alle aanvragen voor de erkenning van medische kwalificaties die door Spaanse onderdanen in Polen zijn behaald, afwijst, in weerwil van het Bolognaplan, dat is bedoeld om gelijkwaardig en vergelijkbaar onderwijs en opleiding in iedere lidstaat van de EU te waarborgen. Volgens indiener komt dit doordat de Spaanse autoriteiten aanvullende vereisten hebben ingesteld die verder gaan dan de minimumnormen uit hoofde van Richtlijn 2005/36/EG. Deze aanvullende vereisten zijn vastgelegd in Gedelegeerd besluit (EU) 2019/608 van de Commissie van 16 januari 2019, waarin is bepaald dat alle artsen die in Polen hun beroep willen uitoefenen, naast het behalen van hun medische kwalificaties met succes het nationale “LEK”-examen moeten afleggen en een “staż podyplomowy” (afsluitende stage) moeten afronden. Indiener vraagt de EU de Spaanse ministeries van Gezondheid en Onderwijs uit te leggen hoe Richtlijn 2005/36/EG door iedere lidstaat van de EU ten uitvoer moet worden gelegd. Hij vraagt ook om de automatische erkenning van kwalificaties zonder lange vertragingen en bureaucratische hindernissen.

Link to the petition

Image with QR code