Education

For "Spanish doctors and medical students from Poland", om de spanske myndigheders manglende anerkendelse af polske lægelige kvalifikationer i henhold til direktiv 2005/36/EF

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Andrageren klager over, at alle ansøgninger om anerkendelse af lægelige kvalifikationer, som spanske statsborgere har opnået i Polen, systematisk afvises af det spanske sundhedsministerium, uanset Bologna-planen, der har til formål at sikre lige og sammenlignelig almen og faglig uddannelse i alle EU's medlemsstater. Ifølge andrageren kan dette tilskrives de yderligere krav, som de spanske myndigheder har fastsat ud over de minimumsstandarder, der er fastsat i direktiv 2005/36/EF. Disse yderligere krav er fastlagt i Kommissionens delegerede afgørelse (EU) 2019/608 af 16. januar 2019, som kræver, at alle læger, der ønsker at praktisere i Polen, skal gennemføre den nationale "LEK"-eksamination og gennemføre et praktikophold efter endt uddannelse (staz podyplomowy) ud over erhvervelsen af deres lægelige kvalifikationer. Andrageren anmoder EU om at forklare de spanske sundheds- og undervisningsministerier, hvordan direktiv 2005/36/EF bør gennemføres af alle EU's medlemsstater. Han ønsker også automatisk anerkendelse af kvalifikationer uden lange forsinkelser og bureaukratiske hindringer.

Link to the petition

Image with QR code