Education

För ”Spanish doctors and medical students from Poland”, om att de spanska myndigheterna inte erkänner polska läkarkvalifikationer enligt direktiv 2005/36/EG

Framställaren klagar på att trots Bologna-planen, som har utarbetats för att säkerställa lika och jämförbar utbildning i alla EU-medlemsstater, avslår det spanska hälsoministeriet systematiskt alla ansökningar om erkännande av läkarkvalifikationer som spanska medborgare har erhållit i Polen. Enligt framställaren kan detta tillskrivas de ytterligare krav som de spanska myndigheterna har fastställt utöver de minimistandarder som föreskrivs i direktiv 2005/36/EG. Dessa ytterligare krav fastställs i kommissionens delegerade beslut (EU) 2019/608 av den 16 januari 2019, som kräver att alla läkare som vill utöva yrket i Polen utöver att ha erhållit sina medicinska kvalifikationer framgångsrikt ska ha slutfört den nationella LEK-examen och genomfört en praktik efter examen (staz podyplomowy). Framställaren ber EU att förklara för de spanska hälso- och utbildningsministerierna hur direktiv 2005/36/EG bör tillämpas i alla EU:s medlemsstater. Han efterlyser också automatiskt erkännande av kvalifikationer utan långa förseningar och byråkratiska hinder.