Environment

Namens “No alla costruzione APL”, gesteund door 23 medeondertekenaars, over de aanleg van een deel van een autosnelweg

Indieners stellen dat het project voor de aanleg van de APL-snelweg (Autostrada Pedemontana Lombarda) onomkeerbare nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor de volksgezondheid. De geplande weg is 157 km lang, inclusief 67 km snelweg, 20 km rondweg en 70 km lokale wegen, en loopt door zes gemeentes waarvan het grondgebied is aangetast door de wolk dioxine (TCDD) die in 1976 is veroorzaakt door de Icmesa-fabriek in Seveso. Indieners stellen dat de werkzaamheden, waarbij aarde wordt verplaatst, ervoor zullen zorgen dat de dioxine die nog in de grond vastzit, vrijkomt, waardoor inwoners nog meer zullen worden blootgesteld aan het gas. Ze stellen ook dat er in slechts drie van de zes gemeentes saneringswerkzaamheden voor de vervuilde grond gepland staan. Indieners wijzen erop dat bij het APL-project sprake is van aanzienlijk landgebruik, in strijd met COM(2011) 571 (info 2A), en dat de twee geplande onderdoorgangen de hydrogeologische balans van overstromingsgebieden zouden verstoren. Ten slotte wijzen ze erop dat Lombardije in Europa onderaan staat wat betreft luchtkwaliteit (info 2D). Indieners pleiten ervoor dat het bouwproject, dat volgens hen ingaat tegens de voornaamste doelstellingen (op het gebied van milieu en gezondheid) van Richtlijn 2014/52/EU betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten, wordt afgelast.