Environment

För sammanslutningen No alla costruzione APL, undertecknad av 23 personer, mot byggandet av en motorvägssträcka

Framställarna uppger att det finns en risk för oåterkallelig skada på folkhälsan till följd av vägprojektet Autostrada Pedemontana Lombarda (A.P.L.), en sträcka som skulle vara omkring 157 km lång och bestå av 67 km motorväg, 20 km förbifartsleder och 70 km lokala vägar, inom det område bestående av sex kommuner vilkas territorium drabbades av dioxinmolnet (TCDD) från kemifabriken Icmesa i Seveso 1976. Framställarna menar att schaktningen kommer att frigöra de dioxiner som fortfarande finns kvar i marken, vilket förvärrar invånarnas exponering, och att man endast i tre av de sex kommunerna har planerat att sanera den förorenade jorden. Framställarna konstaterar också att APL-projektet innebär en avsevärd markanvändning i strid med COM(2011)0571 (info 2A), och att de två förbifartsleder som planerats skulle påverka den hydrogeologiska balansen i översvämningsområdena. Slutligen konstaterar de att Lombardiet har en av de sämsta rankningarna i Europa när det gäller luftkvalitet (info 2D). Framställarna kräver upphävande av byggprojektet, som också går stick i stäv mot de viktigaste målen (miljö och hälsa) i direktiv 2014/52/EU om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt.