Animal rights

Namens de Italiaanse boerenbond “Unione Coltivatori Diretti” uit de regio Piedimonte Matese, en de pachtersbond “Unione Italiana Mezzadri – Coltivatori Diretti” uit de omgeving van het Matese-gebergte, gesteund door twee medeondertekenaars, over de gevolgen van de schending van EU-wetgeving betreffende gezondheidstests voor dieren door de regio Campania en het Italiaans ministerie van Volksgezondheid voor de intracommunautaire handel in runderen en varkens

Indiener maakt melding van de inbreuk die met het in 2019 door de regio Campania en het Italiaans ministerie van Volksgezondheid goedgekeurde buitengewone plan voor de beheersing van besmettelijke ziekten in Italiaans-mediterrane buffels wordt gemaakt op Verordening (EG) nr. 1226/2002. Verordening (EG) nr. 1226/2002 omvat voorschriften met betrekking tot de methoden voor de identificatie van het pathogeen dat rundertuberculose veroorzaakt, waarin de zogenaamde “intradermale tuberculinetest” wordt aangewezen als officiële test voor de vaststelling van de ziekte. Deze test bestaat uit enkele en vergelijkende tests. Indiener wijst erop dat deze diagnostische tests krachtens de EU-wetgeving moeten worden uitgevoerd om vast te stellen of veehouderijbedrijven tuberculosevrij zijn en/of deze status kunnen behouden. Volgens indiener is bij bovengenoemd regionaal plan een diagnostische test, de zogenaamde “gamma-interferontest”, voor tuberculosevrije veehouderijbedrijven ingevoerd. Deze test, die overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1226/2002 niet in tuberculosevrije veehouderijbedrijven hoeft te worden uitgevoerd, heeft volgens indiener geleid tot de onterechte ruiming van dieren die alleen positief werden bevonden bij de eerste van de bovengenoemde tests. Indiener stelt dat de desbetreffende maatregel tevens in strijd is met artikel 35 van Verordening (EU) 2017/625 betreffende het recht van fokkers om advies van een tweede deskundige in te winnen. Hij vraagt het Europees Parlement om hulp om vast te stellen of de desbetreffende maatregel onwettig is en om deze als zodanig te bestempelen.