Animal rights

For den italienske landbrugsfaglige forening "Unione Coltivatori Diretti" — Piedimonte Matese-området og for den italienske sammenslutning af delforpagtere "Unione Italiana Mezzadri – Coltivatori Diretti" – Matese-området, og to medunderskrivere, om den påståede overtrædelse af EU-lovgivningen om dyresundhedstest vedrørende handel inden for Fællesskabet med kvæg og svin begået af regionen Campanien sammen med det italienske sundhedsministerium

Petitioner
2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Andrageren beretter om den påståede overtrædelse af forordning (EF) nr. 1226/2002 ved "den ekstraordinære plan for bekæmpelse af smitsomme sygdomme blandt italienske middelhavsbøfler", der blev vedtaget i 2019 af regionen Campanien sammen med det italienske sundhedsministerium. Ved forordning (EF) nr. 1226/2002 fastsættes der regler for identifikation af det patogen, der er ansvarligt for kvægtuberkulose, hvoraf det fremgår, at den officielle test er den "intradermale tuberkulinprøve", som er opdelt i enkelte prøver og sammenlignende prøver. Andrageren påpeger, at disse diagnostiske test i henhold til EU-lovgivningen skal gennemføres på en sådan måde, at en kvægbedrift kan anerkendes som værende fri for tuberkulose, og således at den kan bevare denne status. Ifølge andrageren har ovennævnte regionale plan indført en diagnostisk test på tuberkulosefri kvægbedrifter, som kaldes en "gammainterferontest". Denne test behøver ikke at blive udført på tuberkulosefrie bedrifter i henhold til forordning (EF) nr. 1226/2002 og har tilsyneladende ført til uberettiget aflivning af dyr, som kun blev fundet positive i den første af de ovennævnte test. Andrageren hævder, at en sådan foranstaltning også er i strid med artikel 35 i forordning (EU) 2017/625 om avleres ret til at kræve en kontraekspertise. I lyset heraf anmoder andrageren om bistand fra Europa-Parlamentet med henblik på at fastslå, at den anfægtede retsakt er ulovlig.

Link to the petition

Image with QR code