Health

Ferdergarperin puolesta, kotieläintalousalan lietteen käsittelystä Segoviassa (Espanja)

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Vetoomuksen esittäjä kertoo, että Nava de la Asunciónin kunnassa (Segovia) ja muilla Los Arenalesin valuma-alueen vaikutusalueilla ei ole toteutettu mitään toimenpiteitä kotieläintiloilta peräisin olevan lietteen asianmukaisen käsittelyn varmistamiseksi, mikä vaikuttaa yhteensä 46 000 asukkaan väestöön Valladolidin, Segovian ja Ávilan maakunnissa. Hän sanoo, että maaperään ja veteen vuotavan arseenin aiheuttama pilaantuminen vahingoittaa ympäristöä huomattavasti. Tällainen arseenin esiintyminen on merkittävä kansanterveydellinen ongelma. Hän pyytää vetoomusvaliokuntaa käynnistämään tarvittavat menettelyt sen selvittämiseksi, onko tässä asiassa rikottu EU:n vesialan sääntelykehystä.TiedotVetoomuksen esittäjä viittaa seuraaviin EU:n direktiiveihin: – Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2008/98/EY, annettu 19 päivänä marraskuuta 2008, jätteistä, ja erityisesti sen ihmisten terveyden ja ympäristön suojelua koskeva 13 artikla sekä vastuuta jätehuollosta koskeva 15 artikla. – Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2006/118/EY, annettu 12 päivänä joulukuuta 2006, pohjaveden suojelusta pilaantumiselta ja huononemiselta, ja erityisesti sen 6 artikla, joka koskee toimenpiteitä, joilla ehkäistään tai rajoitetaan pilaavien aineiden pääsyä pohjaveteen. – Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2006/11/EY, annettu 15 päivänä helmikuuta 2006, tiettyjen yhteisön vesiympäristöön päästettyjen vaarallisten aineiden aiheuttamasta pilaantumisesta, jonka 4 artiklan ja sitä seuraavien artiklojen mukaan kaikkiin vaarallisten aineiden päästöihin vaaditaan asianomaisen jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen ennakkolupa. – Neuvoston direktiivi 98/83/EY, annettu 3 päivänä marraskuuta 1998, ihmisten käyttöön tarkoitetun veden laadusta, jonka 4 artiklassa säädetään siihen liittyvistä velvoitteista. – Neuvoston direktiivi 91/676/ETY, annettu 12 päivänä joulukuuta 1991, vesien suojelemisesta maataloudesta peräisin olevien nitraattien aiheuttamalta pilaantumiselta. – Neuvoston direktiivi 96/61/EY, annettu 24 päivänä syyskuuta 1996, ympäristön pilaantumisen ehkäisemisen ja vähentämisen yhtenäistämisestä.