Health

Namens Ferdergarper, over de manier waarop in Segovia (Spanje) wordt omgegaan met drijfmest uit de veehouderijsector

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Indienster meldt dat er in de gemeente Nava de la Asunción (Segovia) en in andere regio’s die van water worden voorzien uit de watervoerende laag in Los Arenales geen maatregelen zijn getroffen om ervoor te zorgen dat naar behoren wordt omgegaan met drijfmest van veehouderijen, hetgeen gevolgen heeft voor de 46 000 inwoners van de provincies Valladolid, Segovia en Ávila. Zij stelt dat de arseenvervuiling in de bodem en in het water terechtkomt en het milieu aanzienlijk aantast. De aanwezigheid van arseen vormt een groot probleem voor de volksgezondheid. Indienster vraagt de Commissie verzoekschriften de nodige procedures in te leiden om na te gaan of er inderdaad sprake is van een schending van het EU-regelgevingskader inzake water.InformatieIndienster verwijst naar de volgende EU-richtlijnen: – Richtlijn 2008/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende afvalstoffen, en met name artikel 13 over de bescherming van de menselijke gezondheid en het milieu, en artikel 15 over verantwoordelijkheid voor het beheer van afvalstoffen; – Richtlijn 2006/118/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende de bescherming van het grondwater tegen verontreiniging en achteruitgang van de toestand, en met name artikel 6 over maatregelen om de inbreng van verontreinigende stoffen in het grondwater te voorkomen of te beperken;
– Richtlijn 2006/11/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 februari 2006 betreffende de verontreiniging veroorzaakt door bepaalde gevaarlijke stoffen die in het aquatisch milieu van de Gemeenschap worden geloosd, waarin in artikel 4 en de daaropvolgende artikelen is bepaald dat voor iedere lozing van gevaarlijke stoffen een voorafgaande vergunning nodig is, die door de bevoegde autoriteit van de betrokken lidstaat wordt verleend; – Richtlijn 98/83/EG van de Raad van 3 november 1998 betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water, waarvan artikel 4 voorziet in verplichtingen op dit gebied; – Richtlijn 91/676/EEG van de Raad van 12 december 1991 inzake de bescherming van water tegen verontreiniging door nitraten uit agrarische bronnen; – Richtlijn 96/61/EG van de Raad van 24 september 1996 inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging.