Euroopan vietnamilaisten pakolaisten yhteisön puolesta, ihmisoikeuksien loukkaamisesta sekä EU:n ja Vietnamin välisistä vapaakauppasopimuksista

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Vetoomuksen esittäjä toteaa, että Vietnam rikkoo ihmisoikeuksia eikä hyväksy ILOn laatimia kansainvälisiä työelämän normeja. Monet kansalaisjärjestöt raportoivat vakavista ihmisoikeusloukkauksista Vietnamissa. Siksi vetoomuksen esittäjä pyytää tarkastelemaan uudelleen EU:n ja Vietnamin välisen vapaakauppasopimuksen (EVFTA) vahvistamista ja keskeyttämään sen, kunnes Vietnamin hallitus toteuttaa pyynnöt, jotka on lueteltu Mogherinille ja komission jäsenelle Malmströmille osoitetussa Euroopan parlamentin 32 jäsenen 17. syyskuuta 2018 allekirjoittamassa kirjeessä. Näihin pyyntöihin kuuluvat ILOn yleissopimusten nro 87 (ammatillinen järjestäytymisvapaus ja ammatillisen järjestäytymisoikeuden suojelu), nro 98 (järjestäytymisoikeus ja kollektiivinen neuvotteluoikeus) ja nro 105 (pakkotyön poistaminen) ratifiointi ja poliittisten vankien vapauttaminen. Vetoomuksen esittäjän mukaan Vietnamin hallituksen olisi myös poistettava rikoslakinsa 109, 116, 117, 118 ja 331 artikla, varmistettava kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen (ICCPR) noudattaminen, kumottava rikosprosessilain 74 ja 173 artikla ja tarkistettava kyberturvallisuutta koskevaa lainsäädäntöä kansainvälisten ihmisoikeusnormien noudattamisen varmistamiseksi. Vetoomuksen esittäjä vaatii EU:ta toteuttamaan tiukempia ja selkeämpiä Vietnamissa tapahtuvien ihmisoikeusloukkausten vastaisia toimia ja rankaisemaan näistä loukkauksista.