För gemenskapen av vietnamesiska medborgare i Europa, om kränkningar av de mänskliga rättigheterna och frihandelsavtalen mellan EU och Vietnam

Petitioner
1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren uppger att Vietnam kränker de mänskliga rättigheterna och inte godtar de internationella arbetsnormer som fastställts av ILO. Många icke-statliga organisationer rapporterar om allvarliga brott mot de mänskliga rättigheterna i Vietnam. Framställaren efterlyser därför en översyn och ett tillfälligt upphävande av ratificeringen av frihandelsavtalet mellan EU och Vietnam tills den vietnamesiska regeringen genomför de krav som förtecknades i skrivelsen av den 17 september 2018, undertecknad av 32 europeiska parlamentsledamöter, till Federica Mogherini och kommissionsledamot Cecilia Malmström. Dessa krav omfattar ratificering av ILO:s konventioner nr 87 (föreningsfrihet och skydd för organisationsrätten), nr 98 (organisationsrätten och den kollektiva förhandlingsrätten), nr 105 (avskaffande av tvångsarbete) och frigivandet av politiska fångar. Enligt framställaren bör den vietnamesiska regeringen även stryka artiklarna 109, 116, 117, 118 och 331 i sin strafflag, säkerställa efterlevnad av den internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter, upphäva artiklarna 74 och 173 i straffprocesslagen och se över lagen om itsäkerhet för att säkerställa efterlevnad av internationella människorättsnormer. Framställaren uppmanar EU att inta en mycket fastare och tydligare hållning till åtgärder mot pågående människorättsbrott i Vietnam och bestraffa sådana brott.

Link to the petition

Image with QR code