For foreningen af vietnamesiske flygtninge i Europa om krænkelse af menneskerettighederne og de frihandelsaftaler, der er indgået mellem EU og Vietnam

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Andrageren anfører, at Vietnam krænker menneskerettighederne og ikke overholder Den Internationale Arbejdsorganisations (ILO's) grundlæggende arbejdsstandarder. Mange NGO'er beretter om alvorlige krænkelser af menneskerettighederne i Vietnam. Andrageren anmoder derfor om en revision og suspension af ratificeringen af frihandelsaftalen mellem EU og Vietnam (EVFTA), indtil den vietnamesiske regering har gennemført anmodningerne, som er opført i brevet af 17. september 2018, der er undertegnet af 32 medlemmer af Europa-Parlamentet, til Federica Mogherini og kommissær Cecilia Malmström. Disse anmodninger omfatter ratificering af ILO-konvention nr. 87 (foreningsfrihed og beskyttelse af retten til at organisere sig), nr. 98 (ret til at organisere sig og føre kollektive forhandlinger), nr. 105 (afskaffelse af tvangsarbejde) og frigivelse af politiske fanger. Ifølge andrageren bør den vietnamesiske regering også lade artikel 109, 116, 117, 118 og 331 i sin straffelov udgå, sikre overholdelse af den internationale konvention om borgerlige og politiske rettigheder, ophæve artikel 74 og 173 i strafferetsplejeloven og revidere loven om cybersikkerhed for at sikre overholdelse af internationale menneskerettighedsstandarder. Andrageren opfordrer EU til at fastholde en meget fastere og klarere holdning til foranstaltninger mod vedvarende krænkelser af menneskerettighederne i Vietnam og straffe disse.